موسس حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر، ایت الله مشگینی(ره)میباشد

زندگی نامه ایت الله مشکینی

رهروان ولایت ـ آیة اللَّه مشکینى


ولادت:

آیةالله مشکینى درسال 1300 هـ ش در روستاى آلنّى یا آلّى مشکین شهر دیده به جهان گشود. مشکین شهر جزء استان اردبیل است و با ارسباران هم مرز مى‌باشد.

آیةالله مشکینى دوران کودکى را در دامنه سرسبز کوه‌هاى سبلان سپرى کرده است. پدر وى مردى مؤمن و عالم بود و در روستاى آلنّى زندگى ساده اى داشت. او هر چند در دوران جوانى به جهت مشکلات زندگى نتوانسته بود درحوزه هاى علمیّه شهرهاى بزرگ اقامت کند، لکن پس از بهبود وضع معیشتى خود، در 25 سالگى مدّتى در شهرهاى تبریز، اردبیل و زنجان به تحصیل علوم اسلامى پرداخت وسپس راهى نجف شد.

آیةالله مشکینى دراین خصوص مى گوید: «ما در دِه آلنى در یک فرسخى مشکین شهر زندگى مى کردیم. پدرم در بیست و پنج سالگى، خودش دنبال درس خود را گرفت و به چند شهر سفر کرد. و بعد به نجف سفر کرد، پدرم چهار سال در نجف بود که نامه نوشت و ما را نیز به آنجا فرا خواند و ما به اتّفاق دایى و خانواده به نجف رفتیم.

حیات علمى

آیةالله مشکینى ادبیات را که نزد پدرش آموخته بوده در حوزه علمیّه نجف تکمیل کرد. هنوز بیش از دو سال از اقامت خانواده آیةالله مشکینى در نجف سپرى نگردیده بود که مادرش چشم از جهان فرو بست. آیةالله مشکینى همراه پدر به ایران بازگشت و در مشکین شهر سکنى گزید. وى پس از مدّتى، پدر را از دست داد. او مى گوید: «پس از فوت پدرم ما یتیم بودیم و هیچ چیز نداشتیم.وى پس از رحلت پدر، با وجود اینکه سختى و مرارت و فقر و ندارى بر زندگی شان سایه افکنده بود، عزم سفر کرد و راهى حوزه علمیّه اردبیل شد.

آیةالله مشکینى نزدیک به دو سال در حوزه علمیه اردبیل به تحصیل علوم دینى پرداخت و سپس همراه دوتن از دوستانش راهى قم گردید.

هجرت به قم

آیةالله مشکینى سالیان درازى به طور مداوم و مستمر، درحوزه علمیّه قم حضور داشت و در آن زمان، این حوزه در شرایط خوبى قرار گرفته بود. تلاش آیةالله شیخ عبدالکریم حائرى یزدى در احیاى این مرکز بزرگ علمى به بار نشسته بود.

او در درس حضرات آیات عظام: سید محمد حجّت کوه کمرى، سید حسین بروجردى، محقّق داماد و شیخ عبدالکریم حائرى یزدى شرکت کرد، و در فقه و اصول و حدیث به مرتبه اجتهاد نایل گشت.

وى درباره سفارش پدرش براى تحصیل علم مى گوید: پدرم درآخرین لحظات عمرش تنها سفارشى که براى من کرد، این بود که فرمود: پسرم! در روز قیامت به پیش من روسیاه مى آیى اگر احکام و عقاید و تفسیر را فرا نگرفته باشى.»

این بود که آیةالله مشکینى در کنار فقه و اصول، در عقاید و تفسیر نیز زحمات زیادى کشید و در این علوم نیز تَبَحّرِ خاصّى به دست آورد. او حضور اساتید بزرگ چون امام خمینى را نیز درک کرد و چندین سال نیز در محضر این مرد بزرگ، کمالات علمى یاد گرفت و حضورش را به اوج رساند. همان روزها با شخصیّت امام خمینى آشنا گردید و به ژرفاى اندیشه و عرفان و معنویت وى پى برد و شیفته اش گردید.

مسندهاى که وى ازاوائل پیروزى انقلاب در آنها قرار گرفته است، به شرح زیر است:

1ـ حاکم شرع دادگاههاى خوزستان وساماندهى اوضاع وادارات آن استان

2ـ رئیس شوراى بازنگرى قانون اساسى نظام اسلامى.

3ـ نماینده مردم آذربایجان درمجلس خبرگان درتدوین قانون اساسى

4ـ رئیس مجلس خبرگان رهبرى درچنددوره

5ـ عضویت درجامعه مدرّسین ودبیرى آن

6ـ امام جمعه قم