1


بیانات معاون محترم آموزش حوزه های علمیه استان اردبیل حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای رحیمی در جمع طلاب حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر


4


تقدیر از حجت الاسلام و المسلمین جعفر حمزه،معاون محترم پژوهش سابق حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر


احترام گذاشتن به استادآثاری در پی دارد که از آن جمله می توان به این مطالب اشاره کرد:
حضرت رسول اکرم )صلی الله علیه و آله(وسلم فرمودند : آن الله تعالی وَضَعَ اَربَعاً فی اَربَعٍ بَرَکَهُ العِلمِ فی تَعظیم الاستاد ، و بَقاءُ الا یمانِ فی تعظیم الله ، و لَذَّهُ العَیش فی بِرِّالوالِدَینِ ، وَ النَّجاهُ مِنَ النارِ فی ترک ایذاءِ الخَلقخداوند متعال چهار چیز را در چهار چیز قرار داده است : 1- برکت علم را در تعظیم استاد . کسی که احترام استاد رابه جا نیاورد، هرچند دانشمندمسلم باشد علم او برکت وارزشی نخواهد داشت.

2- باقی ماندن ایمان را در تعظیم خداوند متعال .3- لذت زندگی را در نیکی به پدر و مادر . 4- نجات از اتش را در اذیت نکردن مردم.


حضرت آیة الله مجتهدی می فرمایند : اگر می خواهی علمت برکت داشته باشد استاد را تعظیم کن و به او احترام بگذار . اگر خدایی نکرده غیبت استاد را بکنی یا آن طوری که اسلام فرموده است او را احترام و اکرام نکنی دیگر به درد طلبگی هم نمی خوری و علمت برکت نخواهد داشت . سعی کن در موقع درس نزدیک استاد بنشینی ، در این صورت بیشتر استفاده می کنی . من هر موقع از قم به تهران می آمدم سریع به دیدم استادم حاج شیخ علی اکبر برهان (ره) می رفتم . اگر هم خواستی از حوزه علمیة خودت به جای دیگر بروی برو همه اساتیدت را ببین و تشکر کن و خداحافظی نما ، زیرا این گونه اعمال توفیق آور است .
نقل می کنند دو نفر طلبه در نجف اشرف درس می خواندند و هر دو ملا شدند و قصد رفتن به شهر خودشان را کردند ، یکی از آنها به دیدن اساتید رفته و خداحافظی کرد و تشکر نمود و حلالیت طلبید ، ولی دیگری بدون خداحافظی برگشت . در بین راه وسیله نقلیه آنها تصادف کرد و متأسفانه خبر رسید که نفر دوم بر اثر شدت جراحات وارده در گذشت و نفر اول صدمه ای ندید و سالم به مقصد رسید .
حضرت استاد مجتهدی می فرمایند : تجربة نیم قرن من ثابت کرده است که اگر اساتید از تو ناراضی باشند به جایی نخواهی رسید ، اگر چه در این راه استقامت داشته باشی ، ولی با این وجود ، خدمات شایانی نخواهی داشت و آثار باقیات الصالحات از خود به یادگار نخواهی گذاشت . یادم می آید که چند نفر از طلاب این حوزه مرا خیلی ناراحت و اذیت می کردند به حدی که دلم مکدر شد و از دست آنها ناراحت شدم ، بعد از مدتی آنها را ندیدم ، بعدها متوجه شدم که آنها طلبگی را رها کرده و در بازار مشغول به کار هستند ، یکی از آنها در لاله زار نوار می فروشد و دیگری در بازار تهران در مغازه دیگری مشغول بکار است و یکی دیگر پس از مدتی اطلاعیه او بر روی دیوار دیده شد که ظاهراً بر اثر تصادف از دنیا رفته بود .
نکته مهم این است که تعظیم استاد فقط تعظیم ظاهر نیست بلکه باید در باطن استاد را تعظیم نمائی و کوچکترین سوءظن به استاد نداشته باشی و کارهای استاد را به بهترین صورت توجیه کنی و سِرّ توفیق طلاب ، نداشتن سوءظن به علما و احترام اساتید است . کتاب مُنیَهُ المُرید نوشته شهید ثانی (ره) را حتماً بگیرید و بخوانید و عمل کنید ، در این کتاب آداب اساتید و شاگردان به طور مفصل نوشته شده است
.


3

5

 ایشان در انتهای جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین شهبازی معاون محترم امورطلاب حوزه های علمیه استان اردبیل ازحجت الاسلام والمسلمین آقای جعفر حمزه تقدیر کرده ولوح سپاس وهدایایی به ایشان تقدیم نمودند.