سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خواسته(مدیر محترم حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر در رابطه با کنترل غرائز جنسی


روش های کنترل غرائز جنسی


          در اینجا تنها به شش روش تربیتی اشاره شده است. بدیهی است که روش های مهار غریزه جنسی در منابع اسلامی محدود به این موارد نیست.

          توصیه هر یک از روش ها به متربی منوط به تحقق شرایط آن است. در نظر نداشتن شرایط می تواند منجر به نتیجه مطلوب نشده و حتی آثاری منفی در پی داشته باشد.

          کاربرد روش های مذکور منحصر به مهار غریزه جنسی نیست و  این گونه روش ها برای مقابله با رذایل اخلاقی و کسب فضایل اخلاقی دیگر نیز به کار می رود.

          روش تربیتی تحمیل به نفس

هنگامی که وجود گریز و کراهت باطن، اعضا و جوارح به عملی وادار شوند،«روش تحمیل به نفس» مورد استفاده قرار می گیرد.طبق این روش،باطن رمیده و بی رغبت را می توان با حرکت اندام به بند کشید و آن را رام و راغب گرداند.

پرهیز ازگفتگو درباره امورجنسی

وَ قالَ نِسْوَةٌ فِی الْمَدینَةِ امْرَأَتُ الْعَزیزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ   (یوسف،30) 

قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنی‏ إِلَیْهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَ أَکُنْ مِنَ الْجاهِلینَ (یوسف، 33)

مهار نگاه

پرهیز از نگاه به نامحرم

فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَکْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَیْهِنَّ وَ أَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّکَأً وَ آتَتْ کُلَّ واحِدَةٍ مِنْهُنَّ سِکِّیناً وَ قالَتِ اخْرُجْ عَلَیْهِنَّ فَلَمَّا رَأَیْنَهُ أَکْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ وَ قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما هذا بَشَراً إِنْ هذا إِلاَّ مَلَکٌ کَریمٌ (یوسف، 31)

قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنی‏ إِلَیْهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَ أَکُنْ مِنَ الْجاهِلینَ (یوسف، 33)

عِیسَى ع لَا تَکُونَنَّ حَدِیدَ النَّظَرِ إِلَى مَا لَیْسَ لَکَ فَإِنَّهُ لَنْ یَزْنِیَ فَرْجُکَ مَا حَفِظْتَ عَیْنَکَ فَإِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَا تَنْظُرَ إِلَى ثَوْبِ الْمَرْأَةِ الَّتِی لَا تَحِلُّ لَکَ فَافْعَل(مجموعه ورام، ج1، ص62)

پرهیز از نگاه به تصاویر نامطلوب مجازی

اجتناب از تماس بدنی با نامحرم

          دست دادن با نامحرم

َ قَالَ ص- مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَیْهِ فَقَدْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّه(بحار الانوار، ج73، ص334)

          در آغوش گرفتن نامحرم

قَالَ ص- مَنِ الْتَزَمَ امْرَأَةً حَرَاماً قُرِنَ فِی سِلْسِلَةٍ مِنْ نَارٍ مَعَ شَیْطَانٍ فَیُقْذَفَانِ فِی النَّار(من لا یحضره الفقیه، ج4، ص14)

          بوسیدن نامحرم

عن الصادق علیه السلام: زنا الفم القبله(وسایل الشیعه، ج20، ص326) زنای دهان بوسیدن نامحرم می باشد.

پرهیزاز شوخی کردن با نامحرم

عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ کُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً الْقُرْآنَ بِالْکُوفَةِ فَمَازَحْتُهَا بِشَیْ‏ءٍ- فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع عَاتَبَنِی- وَ قَالَ مَنِ ارْتَکَبَ الذَّنْبَ فِی الْخَلَاءِ لَمْ یَعْبَأِ اللَّهُ بِهِ- أَیَّ شَیْ‏ءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ- فَغَطَّیْتُ وَجْهِی حَیَاءً وَ تُبْتُ- فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَعُد(بحار الانوار،ج45،ص247)

انجام مناسک عبادی

          نماز

قال علی علیه السلام: إِذَا رَأَى أَحَدُکُمُ امْرَأَةً تُعْجِبُهُ فَلْیَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ عِنْدَ أَهْلِهِ مِثْلَ مَا رَأَى وَ لَا یَجْعَلَنَّ لِلشَّیْطَانِ إِلَى قَلْبِهِ سَبِیلًا وَ لْیَصْرِفْ بَصَرَهُ عَنْهَا فَإِنْ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَةٌ فَلْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ وَ یَحْمَدُ اللَّهَ کَثِیراً وَ یُصَلِّی عَلَى النَّبِیِّ وَ آلِهِ ثُمَّ لْیَسْأَلِ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهُ یُبِیحُ لَهُ بِرَأْفَتِهِ مَا یُغْنِیه (وسایل الشیعه، ج20، ص105)

          روزه

وَ قَالَ ص یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ الْبَاهَ فَلْیَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَ أَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَلْیُدْمِنِ الصَّوْمَ فَإِنَّ الصَّوْمَ لَهُ وِجَاء(بحار الانوار، ج76، ص42)

روش تربیتی ذکر

انسان در اثر افزایش اشتغالات ذهنی و رفتاری، دچار غفلت شده و آنچه را که زمانی می دانسته است، فراموش می کند. از این رو، برای هموار ساختن مسیر تربیت انسان، باید با یادآوری اموری که پیش تر آنها را می دانسته، از او غفلت زدایی شود.

یاد خدا

          عن زین العابدین علیه السلام: اللهم صل علی محمد و آل محمد و اجعلنا من الذین اشتغلوا بالذکر عن الشهوات(بحار الانوار، ص94، ص127)

یاد نعمتهای خدا

یاد مرگ

یاد معاد

روش تربیتی تغییر موقعیت

بر اساس این روش تربیتی، موقعیت های زمانی، مکانی و اجتماعی گوناگون، در حالات و رفتارهای انسان تاثیر متفاوتی بر جا می گذارند.

بنابر این، ما می توانیم با تغییر موقعیت خویش، زمینه اصلاح حالت ها و رفتارهای نامطلوب، و تقویت و تحکیم رفتارهای مطلوب خود و دیگران را فراهم سازیم.

پرهیز از اختلاط با غیر همجنس

پرهیز ازهمجواری با نامحرم

پرهیز از خلوت کردن با نامحرم

فرار از موقعیت آسیب زا

روش تربیتی دعا

دعا و درخواست از خداوند، روش موثری است تا انسان مورد توجه و عنایت خدا قرار گرفته و به این وسیله، مسیر حرکت برای رسیدن به کمال برایش فراهم گردد

درخواست حفظ پاکدامنی

          من دعاء علی علیه السلام: اللهم حصن فرجی(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص41)

          و من دعاء الصادق علیه السلام: اللهم... وَ تَرْزُقُنِی أَنْ أَغُضَّ بَصَرِی وَ أَنْ أَحْفَظَ فَرْجِی وَ أَنْ أَکُفَّ بِهَا عَنْ جَمِیعِ مَحَارِمِک     (الکافی، ج4، ص74)

          وارزقنی العفه فی بطنی و فرجی (بحار الانوار، ج95، ص53)

درخواست همسر

          وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً (فرقان،74)

روش تربیتی جایگزین سازی

در این روش تربیتی، هنگامی که فرد برای نیل به خواسته خود با موانعی روبرو می شود، می کوشد آن را به شیوه ای دیگر تامین کرده(شیوه جایگزین) و یا موضوعی را جایگزین خواسته ابتدایی خود کند(موضوع جایگزین)

در مواردی که کشاننده های جنسی، فرد را به سوی تامین این نیاز دون در نظر داشتن جواز یا عدم جواز آن می کشانند، او می تواند بدون نادیده انگاشتن این نیاز، در جهت تامین آن از راه های مجاز اقدام کند. در صورتی که راه مجازی برای برآوردن این خواسته وجود نداشته باشد، می تواند موضوع دیگری را جایگزین آن سازد و نیاز خود را در آن جهت هدایت کند.

ازدواج

والایی گری

          وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ (نور،33)

          معطوف ساختن غرایز جنسی به سمت هدف های والا همچون:

v       فعالیت های هنری

v       فعالیت های سیاسی

v       فعالیت های علمی

v       فعالیت های سیاسی، اجتماعی

روش تربیتی استعاذه

استعاذه یکی از روش های بسیار موثر تربیتی است که طی آن، فرد با پناه دادن خویش به خداوند، خود را تحت حفاظت و مراقبت او قرار می دهد و بدین ترتیب در عرصه های گناه، از افتادن به گناه مصون می ماند.

  • وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (اعراف،200)